Cher
O fata poate sa astepte barbatul potrivit, dar asta nu inseamna ca, intre timp, nu se poate distra cu cei nepotriviti

Pentru că tocmai am ieșit din în perioada sărbătorilor pascale, iar obiceiurile moldovenilor constau în a umple mesele cu fel de fel de bunătățuri, e bine să știm:

când începem de fapt să luăm în greutate și cum putem opri acest proces.

Cine poate să ne lămurească treaba mai bine decât un specialist în fitness și nutriție - Victoria Ursu, VictoriaFitness.

Victoria Ursu

P

entru că mulți dintre noi și-au restricționat mesele la început de primăvară din dorința de a deveni „mai supli" când vor veni zilele cu soare, perspectiva kilogramelor în plus în perioada sărbătorilor pare a fi inevitabilă (mai cu seamă pentru cei ce au respectat Postul Mare).

Cine verifică cât mănânca la o masă de sărbătoare?

Cu siguranță, nimeni nu numără porțiile sau caloriile în aceste zile. Este un fenomen cunoscut, acceptăm „dezlegarea la mâncat" cu gândul că ne apucăm de diete și sport după... însă, nu aș vrea să merg pe cauzalitate. Îmi propun să explic pe scurt ce se întâmplă de fapt în corpul nostru atunci când mesele sunt copioase și pline de grăsimi.

Trebuie menționat încă de la început faptul că, dintre toți nutrienții principali, lipidele (grăsimile), deși sunt cele mai calorice, dau în cea mai mică măsura senzația de satietate.

Și atunci când pornim pe excese, acestea pot fi lesne consumate în cantitîți mari, fără ca organismul să se împotrivească, rezultând consecinte negative (inclusiv obezitatea).

Procesul de desfacere a fracțiunilor de grăsimi în componentele lor este un proces lung și complicat, aflat sub control endocrin.

Ceea ce e necesar să știm e că metabolismul lipidelor se produce diferit de la o persoană la alta, în funcție de:

  • vârstă (nivelul metabolismului este în scădere începând cu vârsta de 30 ani),
  • sex (metabolismul unei femei este mai lent decât cel al unui bărbat),
  • efortul fizic (intensitatea, tipul și regularitatea antrenamentelor),
  • modul de alimentatie
  • etc.

Desfacerea lipidelor se efectuiază până la acizii grași și glicerină, care vor fi absorbite în limfă și sânge pentru asigurarea funcțiilor vitale ale organismului: energetic, functional și de constituție.

pasti 1

Dupa absorbție, grăsimile se vor oxida în țesuturi, până la dioxid de carbon și apă, cu eliberare de energie, vor forma rezerve în țesutul adipos, se vor stoca temporar în ficat, iar în urma unor reacții, vor intra în structura unor substanțe complexe, unele dintre ele rămânând în circulația sanguină.

Depozitul principal pentru grăsimi îl reprezintă țesutul adipos (substanțe de rezervă).

Dar dacă aceste depozite se încarcă prea mult, se produc dereglaje, care merg de la scăderea masei şi a tonicității musculare, până la obezitate.

În proporție de 20%, grăsimile se stochează temporar în ficat.

Dacă grăsimea ajunsă la ficat se depune aici pentru mai mult timp, funcțiile acestui organ de importanță vitală sunt în scădere.

Ficatul nu are menirea de a depozita lipidele, iar dacă totuși acestea se acumulează la acest nivel, se pot produce perturbări.

În condițiile în care excesul de bucate devine aproape evident în perioada sărbătorilor, SOLUȚIA este una:

  • trecem cât mai rapid la alimente ușoare,
  • consumul apei în cantități oportune cu 30 minute înainte de masă și/sau 1 oră după (1,5-2 l),
  • reluarea antrenamentelor de tip cardio în combinație cu forța (fără exagerare).

Urcă în rețeaua COOL